Nye EU-regler betyder, at det fremover er indehaveren af en vare, der skal bevise, at den ikke er forfalsket i tvister om varemærker.

I kampen mod ulovlige kopivarer er eneretten nu ikke længere begrænset til varer, der er bestemt til omsætning i et EU-medlemsland. De nye EU-regler giver indehaveren af et varemærke retten til at gribe ind over for alle varer ved EU's grænser, også når deres slutdestination ikke er et EU-land (Forordning 2015/2424 art. 9 stk. 4 og direktiv 2015/2436 art. 10 stk. 4).

Efter de nye bestemmelser er det ejeren af de omstridte varer, som skal kunne bevise, at der ikke er tale om forfalskede varer. De nye regler medfører derfor, at den bevisbyrde, som varemærkeindehavere hidtil skulle løfte (efter EU-domstolens domme i Phillips- og Nokia-sagerne), nu i stedet falder på indehaveren af varerne. Indehaveren af de omtvistede varer skal også påvise, at varemærkeindehaveren ikke kan støtte ret på varemærkebeskyttelsesregler i det endelige bestemmelsesland.

kontakt

Anders Valentin

Partner

Jens Jakob Bugge

Partner