Kommissionens vurdering af hvorvidt bl.a. Danmark har givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen er "unøjagtig" og "utilstrækkelig". Det konkluderede Retten den 13 december 2018.

I 2008 blev det besluttet at bygge Femern-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland, som efter planen skal stå færdig i 2028.

Den danske stat har blandt andet ydet støttet ved at give favorable lån og skattefordele til det enorme infrastruktur-projekt.

Statsstøtte til Femern godkendt af Kommissionen

I 2015 godkendte kommissionen den danske statsstøtte til Femern-projektet. Kommissionen vurderede dengang, at det ikke var nødvendigt at indlede en formel undersøgelsesprocedure af støtten, da projektet forfulgte vigtige fælleseuropæiske mål om at forbinde Europa.

Færgeselskaberne Scandlines og Stena Line har lagt sag an mod Kommissionen, da de mener, at der er ydet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen.

Retten annullerer Kommissionens beslutning

Retten har den 13. december 2018 givet færgeselskaberne medhold i, at Kommissionen begik en fejl ved at godkendte projektet i 2015. Retten udtaler, at Kommissionens vurdering af projektet var "unøjagtig", "upræcis" og endda selvmodsigende. Det burde i følge Retten have ført til, at Kommissionen indså, at der var indikationer på væsentlige problemer og have indledt en formel undersøgelse, herunder en analyse af, om statsstøtten var proportionel.

Statsstøtte til store anlægsprojekter skal undersøges til bunds
Retten giver Kommissionen en hård medfart i afgørelsen, hvilket vidner om, at statsstøttesagerne skal undersøges til bunds, når det gælder store infrastrukturprojekter.

Det er i tråd med Rettens afgørelse i sagen om statsstøtte til Øresundsbroen, hvor man kom frem til det samme resultat blot to måneder tidligere. Her havde færgeselskabet, HH Ferries, lagt sag an mod Kommissionen, der ikke havde indledt en formel undersøgelsesprocedure.

Konsekvenser af Rettens dom

Dommen viser, at Kommissionen skulle have været mere grundig og indledt en formel undersøgelse. I første omgang skal Kommissionen på ny vurdere om finansieringen af Femern-forbindelsen er lovlig statsstøtte. Det er dog vigtigt at bemærke, at Kommissionen sagtens kan komme frem til, at statsstøtten er fuldt forenelig med EU-retten. Dommen omhandler kun den foreløbige vurdering, som var utilstrækkelig.

kontakt

Marie Løvbjerg

Advokat