Ny organisering
Der bør ske en grundlæggende ændring af erhvervsfremmesystemets organisering. De tre politisk ansvarlige niveauer (kommuner, regioner og staten) skæres ned til to; et decentralt niveau med en stærk kommunal forankring og et statsligt niveau.
Statslig erhvervsfremme
Målet med at samle de statslige opgaver og forenkle ordningerne er at samle indgangen til den statslige erhvervsfremmeindsats. De seks regionale vækstfora og Danmarks Vækstråd nedlægges og erstattes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Derudover udfases nogle af de nuværende ordninger. De højt specialiserede erhvervsfremmeordninger samles i staten - det gælder f.eks. internationalisering, kapitalformidling og innovation.
Erhvervsfremmebestyrelsen får også en vigtig rolle i den decentrale erhvervsfremmeindsats. Blandt andet skal bestyrelsen fordele en del af de nationale midler til lokale indsatser. Erhvervsfremmebestyrelsen bliver også ansvarlig for at udarbejde en strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats med bidrag fra erhvervshusene.
Kommunernes nøglerolle
Kommunerne vil spille en nøglerolle i det nye erhvervsfremmesystem. Kommunerne skal fortsat være det lokale omdrejningspunkt for virksomhederne.
Der skal etableres syv tværkommunale erhvervshuse og fem filialer. Erhvervshusene skal fungere som stærke kompetencecentre og tilbyde ydelser om virksomhedsdrift og -udvikling til alle virksomheder. De vil desuden fungere som virksomhedernes lokale indgang til erhvervsfremmesystemet. Her vil virksomhederne kunne få råd og vejledning, som kan hjælpe dem videre i deres arbejde med erhvervsfremme.
Kommunerne kan fortsat drive erhvervsfremme inden for kommunen. Rækker indsatsen ud over kommunegrænsen, skal det være i overensstemmelse med den samlede decentrale erhvervsfremmestrategi.
Digital erhvervsfremmeplatform
Virksomhederne får adgang til information, vejledning og digitaliserede ydelser om opstart, drift og udvikling af virksomhed mv. på en ny digital erhvervsfremmeplatform, der skal drives som en fællesoffentlig digital indgang til erhvervsfremme.
Turistfremmeindsats
Den kommunale turismefremme skal konsolideres i 15-25 destinationsselskaber, som skal varetage den lokale indsats. Hermed skal turismefremmeindsatsen i højere grad ske i samarbejde mellem flere kommuner, så kommunerne i fællesskab kan løfte deres centrale rolle i forhold til udviklingen af stærke og attraktive destinationer i Danmark.
Samtidig skal mere specialiserede kompetencer fastholdes og stilles til rådighed på nationalt niveau. Det gælder f.eks. Wonderful Copenhagen og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme. Man ønsker også at øge koordineringen og muligheden for at opnå synergier mellem disse organisationer.
Der etableres en destinationsudviklingspulje under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som destinationsselskaber kan søge til lokale og tværgående turismeprojekter.
Den videre proces for konsolideringen aftales mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og det vil inden for disse rammer være op til kommunerne at aftale fælles destinationsselskaber inden udgangen af 2020.
Læs den politiske aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti.