Løbende opdatering af budgetter mv.
Foruden granskning skal rådgiveren
færdigmelde hver projekteringsfase til
bygherren. Samtidig med færdigmeldingen
skal rådgiveren fremlægge
opdaterede budgetter og arbejds- og
tidsplaner.
Rådgiveren er dog forpligtet til straks
at meddele eventuelle væsentlige
overskridelser af det seneste budget,
når dette opdages, så bygherren hele
tiden har mulighed for at styre økonomien
i projektet. Det kan desuden være en
misligholdelse af aftalen, hvis forpligtelsen
ikke overholdes.
Som bygherre bør du løbende overveje:
A. Er kvalitetssikring og granskning
løbende gennemført?
B. Har rådgiver færdigmeldt faserne og
fremlagt granskningsmaterialet?
C. Er tidsplaner, status på ekstraarbejder
mv. løbende blevet
opdateret?
ÆNDRINGER I ARBEJDET
Ændringer i arbejdet er en hyppig
årsag til tvister. AB-udvalget har derfor
haft fokus på at tvinge parterne til
inden for nærmere angivne frister at
få afklaret, om der er tale om en ændring.
Hovedregler er, at krav om forandring i
aftalen med hensyn til pris, tid og
sikkerhed skal fremsættes “snarest
muligt”, og den anden part skal tilsvarende
svare “snarest muligt”.
Hvis der er tale om en ændring, skal
parterne snarest indgå en tillægsaftale
med beskrivelse af forandringer for pris
og tid samt eventuel justering af
sikkerhedsstillelsen.
Som en nyhed fremgår det nu af reglerne,
at entreprenøren eller rådgiveren
ikke er
forpligtet til at udføre et stykke arbejde,
før bygherren på anmodning har svaret
på, om bygherren er enig i, at der er tale
om en ændring.
En anden betydelig ændring er, at
entreprenøren hhv. rådgiveren skal
anmode om betaling for ekstraarbejder
inden rimelig tid, efter at de er udført,
samt at sådanne forhold og krav løbende
skal registreres på byggemøder
og
bygherremøder.
På trods af de skærpede regler skal
bygherre være opmærksom på, at
parterne ikke pr. automatik fortaber
deres rettigheder til betaling eller tidsfristforlængelse
ved manglende overholdelse
af fristerne. Der er altså fortsat
ikke tale om præklusive frister, men det
må forventes, at der skal mindre til, før
et krav om ekstrabetaling og tidsfristforlængelse
er fortabt ved passivitet.
Samtidig skal AB 18 reglerne om
ændring(er) læses og forstås i en
udbudssammenhæng. De udbudsretlige
regler sætter visse begrænsninger for
adgangen til at foretage ændringer i en
indgået kontrakt. Offentlige bygherrer
skal derfor altid vurdere, om en konkret
ændring kan ske uden fornyet udbud.
Aftaledokumenterne har i denne
sammenhæng
ikke forrang for udbudsreglerne,
som “genopstår” i udførelsesfasen,
hvis parterne uden hjemmel
foretager væsentlige ændringer af
kontrakten.
Udgangspunktet er, at ændringer, som
er forudset i klare og entydige klausuler,
ikke udbudsretligt er problematiske.
Desværre passer de færreste ændringer
i den kategori. Afhængigt af en ændrings
prismæssige værdi, nødvendighed og
(u-)forudsigelighed
indeholder såvel
udbuds- som tilbudsloven mulighed for,
at ændringer kan ske uden fornyet
udbud. Det vil dog altid bero på en
konkret vurdering.
FORSINKELSE
En hyppig årsag til tvister er diskussioner
om ret til tidsfristforlængelse
og de
økonomiske konsekvenser heraf.
I et forsøg på at dæmme op for en
række af disse tvister, har AB-udvalget
indføjet i reglerne, at bygherren skal
opfylde følgende betingelser for at
kunne opkræve dagbod:
1. Fristen og dagboden skal fremgå
klart af aftalen.
2. Bygherren skal løbende have noteret
overskridelsen af fristen, således som
den måtte være ændret ved en fristforlængelse.
3. Bygherren skal i rimelig tid efter at
være blevet bekendt med, at fristen
vil blive overskredet, meddele, at
bygherren vil kræve dagbod og fra
hvilket tidspunkt.
Desuden er det præciseret, at dagboden
skal beregnes som en brøkdel af
entreprisesummen uden moms pr.
forsinket
arbejdsdag, indtil entreprisen
er færdig. Der er fortsat ikke grundlag
for, at man som bygherre kan få
erstatning udover den aftale dagbod.
Som bygherre er det altså vigtigt at
være opmærksom på at indgå en utvetydig
aftale om dagbod og løbende
følge med i byggeriets fremdrift, så
man kan nå at reklamere rettidigt i
tilfælde af forsinkelse fra entreprenørens
side.
Hvis der ikke er aftalt dagbod, er den
udfyldende regel fortsat, at bygherren
er berettiget til erstatning for
dokumenterede tab i medfør af den
ansvarspådragende forsinkelse.
AB-SYSTEMET BETYDER FLERE OG
MERE DETALJEREDE REGLER
Det nye AB-system indfører flere og
mere detaljerede regler for parternes
ageren under udførelsen. Den grundlæggende
tankegang er, at jo tidligere
problemer identificeres og adresseres,
des bedre og billigere kan de håndteres.
Samtidig kan manglende iagttagelse af
reglerne udgøre en misligholdelse af
aftalen eller resultere i fortabelse af
rettigheder.
Det er derfor vigtigt, at man som bygherre
ikke blindt overlader tilsynsforpligtelserne
til sin bygherrerådgiver
eller anden tilsynsførende, men – som
minimum – er opmærksom på, om de
konkrete tiltag rent faktisk udføres af
bygherrerådgiveren.
Særligt i forhold til ændringer er det vigtigt
for offentlige bygherrer at være opmærksomme
på, om en ændring udløser
(ny) udbudspligt.
AB18 07