Folketinget har netop vedtaget nye regler, der vil gøre det vanskeligere for virksomheder at bruge udsagn som ’miljøvenlig’, 'grøn' og ’CO2-neutral’ i markedsføringen.
De seneste år har der været stigende fokus fra bl.a. Forbrugerombudsmanden på virksomheders vildledende udsagn om et produkt eller en tjenesteydelses miljøpåvirkning eller fordele (også kaldet greenwashing).
Forbrugerombudsmanden har hidtil fortolket kravene til virksomhederne i sine vejledninger ud fra det generelle vildledningsforbud, da markedsføringsloven ikke indeholder specifikke bestemmelser om miljøudsagn.
Med den nye ændringslov bliver forbuddet mod vildledende miljøudsagn nu eksplicit forankret i lovgivning, og der kommer større regulering af, hvad en virksomhed har mulighed for at sige til omverden om sine miljøinitiativer.
De nye regler medfører bl.a.:
- Forbud mod mærkeordninger, der ikke er baseret på certificeringsordning eller kommer fra en offentlig myndighed
- Forbud mod udsagn om CO2 neutralitet baseret på kompensationsordninger for drivhusgasemissioner
- Strengere krav til udsagn om fremtidige målsætninger om miljøpræstationer (så som ”CO2-neutral i 2050").
Ændringen sker som led i implementeringen af EU’s direktiv om styrkelse af forbrugerbeskyttelsen i den grønne omstilling (ECGT-direktivet), som skal styrke forbrugerbeskyttelsen og bidrage til den grønne omstilling.
De nye ændringer træder i kraft den 27. september 2026, men virksomheder bør allerede nu gennemgå deres markedsføring for at sikre, at den lever op til gældende og kommende krav.