Der har i de seneste år været politisk fokus på at styrke socialtilsynets tilsyn med offentlige og private sociale tilbud. Ved en politisk aftale i foråret 2021 (Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud) blev der afsat midler til at styrke socialtilsynenes mulighed for at gribe ind over for sociale tilbud, hvor kvaliteten ikke levede op til kravene.
Aftalen blev implementeret ved en lovændring af bl.a. lov om socialtilsyn. Ændringen trådte i kraft 1. februar 2022. Ved denne ændring udvidede lovgiver bl.a. socialtilsynets sanktionsmuligheder, så et tilbud kan sættes under skærpet tilsyn, uden at der samtidig udstedes ét eller flere konkrete påbud. Socialtilsynet fik således flere redskaber til sit arbejde.
Lukning af et socialt botilbud
Efter lov om socialtilsyn § 5, stk. 10, kan socialtilsynet træffe afgørelse om ophør af godkendelsen af et tilbud (lukning), hvis tilbuddet ikke længere lever op til betingelserne for godkendelse.
Ophør af et botilbuds godkendelse er den mest indgribende af socialtilsynets reaktionsmuligheder. Lukning af tilbuddet kan være nødvendigt, hvis socialtilsynet ikke forventer, at et tilbud kan eller vil rette op på de bekymrende forhold, eller hvis særlige forhold gør ophør påkrævet, herunder en pludseligt opstået begrundet mistanke om strafbare forhold eller akut risiko for borgernes sikkerhed og sundhed. Det drejer sig således i høj grad om, hvorvidt socialtilsynet har tillid til, at tilbuddet kan rette op på forholdene.
I mindre alvorlige tilfælde kan socialtilsynet iværksætte et skærpet tilsyn og/eller meddele påbud om at forbedre kvaliteten på botilbuddet. Der kan også være grundlag for tilsynsmøder med tilbuddet.
Vurdering af kvaliteten
De enkelte kvalitetstemaer, som et social botilbud skal opfylde, er nærmere oplistet i lovens § 6, stk. 2. Der er udstedt regler om vurderingen heraf i bekendtgørelse nr. 1490 af 6. december 2023 om socialtilsyn med tilhørende bilag (kvalitetsmodeller).
Socialtilsynet skal i henhold til lov om socialtilsyn § 6, stk. 1, foretage en “samlet vurdering” af, om der er den fornødne kvalitet. Der er tale om en samlet kvalitativ vurdering af temaerne, og manglende opfyldelse af et enkelt eller flere temaer fører ikke nødvendigvis til en lukning af tilbuddet. Vurderingen af, hvorvidt opfyldelsen af temaerne skal føre til skærpet tilsyn eller eventuel tilbagekaldelse af en godkendelse, afhænger af tilbuddets karakter og målgrupperne i tilbuddene. Det vil derfor ikke være alle temaer, der er lige relevante for alle tilbud.
Der er således tale om en skønsmæssig vurdering, hvor de almindelige forvaltningsretlige retsgrundsætninger finder anvendelse, fx proportionalitetsprincippet.
Typiske udfordringer ved kvaliteten
Det er vores erfaring, at afgørelser om ophør af godkendelse typisk er begrundet i udfordringer såsom:
- Lav faglighed blandt både ledelse og medarbejdere
- Hyppige ledelsesskift eller stor personalegennemstrømning eventuelt kombineret med stor brug af vikarer
- Alvorlige bekymringer for borgernes trivsel og udvikling
- Økonomiske forhold, hvor ejerne af private tilbud har haft meget høj fortjeneste
- Manglende generel tillid til ledelsen, driften mv.
Proportionalitet
En foranstaltning skal stå i rimeligt forhold til målet (forholdsmæssighed) og være egnet til at opnå det tilstræbte formål (egnethedskrav). Derudover skal foranstaltningen være det mindst indgribende middel. Disse tre forhold udgør samlet proportionalitetsprincippet, der er særlig relevant i sager af stor betydning for borgere og virksomheder – fx ved mulig lukning af et botilbud. Nedenfor behandler vi særligt spørgsmålene om forholdsmæssighed og det mindst indgribende middel.
Kravet om forholdsmæssighed vil ofte komme til udtryk som en hensynsafvejning af de omfattende konsekvenser, det vil have for tilbuddets beboere, hvis tilbuddets godkendelse ophører. Beboerne vil oftest stå foran en flytning til et andet tilbud. Sådanne ændringer i de daglige rutiner kan påvirke beboernes trivsel i vidt omfang.
Derudover kan det ved lukning af et botilbud være vanskeligt at finde et egnet alternativt tilbud inden for en geografisk rimelig afstand, og der kan derfor være risiko for, at beboernes fortsatte kontakt med fx de nærmeste pårørende begrænses.
I forhold til det mindst indgribende middel har socialtilsynet – som alternativ til en lukning – mulighed for at iværksætte et skærpet tilsyn og/
eller meddele påbud om forbedring af kvaliteten på botilbuddet. Ophør af tilbuddets godkendelse bør derfor anses som en absolut sidste udvej.
Efter lov om socialtilsyn § 7, stk. 2, skal socialtilsynet herudover føre kontrol med forholdene i tilbuddet og indgå i dialog med tilbuddet. Dialogen skal bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet.
I forarbejderne til lov om sociale tilsyn er det forudsat, at der forud for en afgørelse om ophør af en godkendelse har været en forhandling og dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om baggrunden for overvejelserne om ophør af godkendelsen. Derudover skal tilbuddet have fået mulighed for at rette op på de forhold, der ligger til grund for overvejelserne om ophør; socialtilsynet skal derfor konkretisere over for tilbuddet, hvad det skal gøre for at rette op på et bestemt forhold.
Der kan dog være tilfælde, hvor det er nødvendigt at fjerne godkendelsen omgående af hensyn til beboernes sundhed og sikkerhed. I sådanne tilfælde viger hensynet til den dialogbaserede tilgang.
Hvis et botilbud modtager en afgørelse om lukning
Som modtager af en afgørelse om lukning af et botilbud vil det ofte være hensigtsmæssigt at overveje fire
parallelle sagsspor allerede fra varslingen af afgørelsen (partshøringen):
- Et juridisk spor: Hvordan skal en eventuel klage udformes, hvad er de væsentligste argumenter, hvordan kan klagen eventuelt dokumenteres.
- Et indsatsspor: Hvordan kan tilbuddet rette op på situationen.
- Et lukningsspor: Forberedelse af worst-case-scenariet, hvor beboere skal flyttes, herunder kontakt til de visiterende kommuner.
- Et kommunikationsspor: Indhold og timing af kommunikation til beboere, pårørende, medarbejdere, kommuner og presse.