I denne artikel ser vi nærmere på reglerne, der fokuserer på erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse. 

Reglerne om affald har til formål at begrænse frembringelsen af affald, sørge for forsvarlig håndtering og mest mulig genanvendelse af det affald, som ikke kan undgås. Samtidig etablerer reglerne en ubrudt ansvarskæde, hvilket har stor betydning for, hvornår de forskellige affaldsaktører kan overdrage ansvaret for affald. I denne artikel ser vi nærmere på reglerne, der fokuserer på erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse.

Affald og ansvar

Reglerne om affald stammer i høj grad fra EU og affaldsdirektivet, der i Danmark er implementeret gennem en række bekendtgørelser. EU-Domstolen har tillige klassificeret erhvervsaffald som en handelsvare efter Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Affald er derfor en omsættelig ressource, men i det øjeblik en genstand anses for affald, omfattes den af en helt særlig proces, som virksomhederne selv bærer omkostningerne for, jf. forureneren betaler-princippet.

For at tilgodese formålene om at begrænse frembringelsen af affald, sikre forsvarlig håndtering af affald samt sikre mest mulig genanvendelse, etablerer reglerne nemlig en ubrudt ansvarskæde. Ansvarskæden betyder, at hvis en genstand anses for affald, har det den retsvirkning, at affaldet kun kan overdrages til bestemte aktører, der har de nødvendige tilladelser og godkendelser til at modtage og behandle affaldet.

Ansvaret for affaldets håndtering påhviler derfor indledningsvist affaldsproducenten. Ansvaret er todelt og indebærer en indledende sortering til særskilt indsamling og herefter sikre korrekt behandling. For at overdrage det juridiske ansvar retmæssigt skal affaldsproducenten foretage den påkrævede sortering og sørge for, at affaldet overlades til en godkendt aktør. Disse forpligtelser fremgår hovedsageligt af affaldsbekendtgørelsen.

Overdragelse af ansvar

Reglerne for overdragelse af det juridiske ansvar for affald fremgår hovedsageligt af affaldsaktørbekendtgørelsen. Bekendtgørelsens § 27, stk. 1, fastslår med henvisning til affaldsbekendtgørelsen, at udgangspunktet er, at de affaldsproducerende virksomheder selv skal sikre behandling af deres sorterede erhvervsaffald. Bestemmelsen fremhæver imidlertid, at dette kan ske ved at overdrage affaldet til en af de aktører, der er nævnt i affaldsaktørbekendtgørelsens § 27, stk. 1 – herunder fx en indsamlingsvirksomhed, der er registreret i affaldsregistret.

Indsamlingsvirksomheder, der modtager sorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, overtager den affaldsproducerende virksomheds ansvar for affaldets videre behandling, jf. affaldsaktørbekendtgørelsens § 29, stk. 1.

Indsamlingsvirksomheden skal sikre, at der indgås en skriftlig aftale indeholdende nærmere bestemte oplysninger. En sådan aftale kan erstattes af en faktura, hvis de relevante oplysninger fremgår af denne. Hvis der ikke indgås en aftale, og erstattes en sådan aftale ikke af en faktura, anses affaldet for overgivet til en affaldstransportør. Affaldstransportører kan ikke overtage det juridiske ansvar for affald, og ansvaret for affaldet forbliver i sådanne tilfælde hos den affaldsproducerende virksomhed.

Kan sorteringspligten overdrages?

De affaldsproducerende virksomheders ansvar indebærer først og fremmest, at affaldet sorteres til særskilt indsamling. Dette følger af affaldsbekendtgørelsens § 63, stk. 1. Bestemmelsen findes i affaldsbekendtgørelsens kapitel 10, som indeholder detaljerede regler om, hvad sortering til særskilt indsamling indebærer – samt hvad der gælder for bestemte typer affald, og i hvilke tilfælde man kan undlade nogle af de sorteringskrav, der ellers gælder.

Der opstår i den forbindelse et naturligt spørgsmål: Kan en affaldsproducerende virksomhed, der indgår en overdragelsesaftale med en indsamlingsvirksomhed efter affaldsaktørbekendtgørelsen, også overdrage ansvaret for den indledende pligt til at sortere til særskilt indsamling?

En overdragelsesaftale kan efter affaldsaktørbekendtgørelsen kun indgås for så vidt angår sorteret erhvervsaffald, jf. ordlyden i § 27, stk. 1. Aftalen omhandler den efterfølgende behandling af affaldet, hvor det sikres, at affaldet forberedes med henblik på genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse.

En aftale om overdragelse af det juridiske ansvar efter affaldsaktørbekendtgørelsen kan derfor ikke fritage den affaldsproducerende virksomhed fra pligten til at sortere til særskilt indsamling. En aftale kan efter de gældende regler alene omfatte den efterfølgende behandling. De affaldsproducerende virksomheder skal derfor leve op til kravet om sortering til særskilt indsamling, inden affaldet overdrages.

Affaldsområdet er i rivende udvikling, og Hortens miljøteam har fulgt reglerne længe. Vi er klar til at besvare spørgsmål fra affaldsproducerende virksomheder, indsamlingsvirksomheder og affaldstransportører.

Kontakt

Henriette Soja

Partner (H)

Julie Ingemann Pedersen

Advokat

Rasmus Brender

Advokatfuldmægtig