Specialiseret rådgivning i databeskyttelsesret

Hos Horten tilbyder vi specialiseret juridisk rådgivning inden for databeskyttelsesret (GDPR), der har til formål at hjælpe med overholdelse af gældende lovgivning og samtidig skabe værdi – fx ved at øge kundetillid, minimere juridiske risici og beskytte virksomhedens omdømme.


Vores databeskyttelsesteam har betydelig erfaring med rådgivning om databeskyttelsesret og har særlig ekspertise på sektorregulerede områder, herunder sundhedssektoren, energisektoren og den offentlige sektor.

Horten har særligt ekspertise i samspillet mellem databeskyttelsesretten og offentligret, herunder forståelsen af særregler inden for det nationale råderum, som påvirker anvendelsen af ny teknologi – fx velfærdsteknologi på social- og ældreområdet samt apps til implementering af den danske ældrereform.

Vi tilbyder komplet, tværfaglig rådgivning og bistår med strategiske overvejelser om databeskyttelse inden for fem centrale grundpiller:

• Grundlæggende forhold

Vi hjælper med design, implementering og vedligeholdelse af compliance-programmer inden for databeskyttelsesområdet, forstået som den samling af processer og dokumentation, en organisation skal have for at sikre overholdelse af databeskyttelsesreglerne. Vi rådgiver også om brugen af persondata til forretningsmæssige formål under overholdelse af reglerne – fx brugen af persondata i udvikling af nye produkter og ydelser.

• Drift

Vi rådgiver om og hjælper med at varetage de opgaver, der skal til for at sikre løbende overholdelse af databeskyttelsesreglerne. Disse spørgsmål kan fx omhandle: afklaring af roller og ansvar i databeskyttelsesmæssig sammenhæng, udarbejdelse og gennemgang af databehandleraftaler, hjemmelsgrundlag, artikel 30-fortegnelse, overførsel af persondata til tredjelande, risikovurderinger og konsekvensanalyser samt oplysningspligt og bistand i forhold til de registreredes rettigheder.

Derudover repræsenterer vi ofte klienter i forbindelse med klagesager for Datatilsynet.

Vi kan bistå med at sikre den daglige overholdelse af databeskyttelsesreglerne, fx gennem etablering af en hotline-ordning.

• Data Protection Officer (DPO)

Vores DPO-service bygger på omfattende praktisk erfaring med DPO-rollen fra industrien. Vi hjælper virksomheder og myndigheder med at varetage DPO-funktionen og de forpligtelser, der følger med – både for dem, der er juridisk forpligtede til at have en DPO, og dem, der frivilligt vælger det. DPO-arbejdet omfatter blandt andet en årlig GDPR-audit med udarbejdelse af kontrolkatalog, stikprøvekontrol af dokumentation samt afrapportering til ledelsen.

• Bistand ved persondatabrud

Vores bistand inden for håndtering af persondatabrud bygger på lang praktisk erfaring fra industrien med både store og små persondatabrud. Hvis I oplever et persondatabrud, står vores databeskyttelsesteam klar 24-7 til at supportere jer gennem hele processen, herunder projekt-/krisestyring, kortlægning af hændelsen, indberetning til Datatilsynet og evt. opfølgning, underretning af de registrerede, opdatering af log over persondatabrud og sikring af læring fra hændelsen.

• Awareness

Vi hjælper med at sikre, at jeres medarbejdere er opdaterede på databeskyttelsesreglerne og klædt på til at sikre overholdelse – fx gennem skræddersyet undervisning til jeres organisation. Vi bistår også med udarbejdelse af materiale til e-learning om databeskyttelse.

Kobling mellem databeskyttelse og AI

Vores databeskyttelsesteam arbejder i krydsfeltet mellem databeskyttelse og AI. Vi har indgående kendskab til compliancekravene i den nye AI-forordning og solid teknisk forståelse fra mange års erfaring med databeskyttelsesreglerne. Baseret på denne erfaring identificerer vi sammenhænge mellem AI-forordningen og databeskyttelsesreglerne og rådgiver om, hvordan klienter kan styrke og optimere eksisterende compliance-setup inden for databeskyttelse med henblik på opfyldelse af kravene i AI-forordningen.

Whistleblower

Vi rådgiver om etablering og administration af whistleblowerordninger og kan administrere ordningen på vegne af klienter. Vi tilbyder en komplet complianceløsning med whistleblowerportal via vores samarbejdspartner, standarddokumenter, screening af indberetninger samt undersøgelse af indberetninger, der falder inden for ordningen.

Et møde med vores team, efterfulgt af jeres gennemgang af dokumenterne og aftaleindgåelse, gør det muligt at implementere ordningen og få den operationel med det samme.

Vores advokater er erfarne undersøgere. Vi har indgående kendskab til juraen, men er derudover særligt dygtige til at skabe et fortroligt rum, hvor medarbejdere føler sig trygge og dermed tør fortælle om deres oplevelser.

Vores klienter

Vores klientportefølje er bred og omfatter danske såvel som udenlandske virksomheder i alle størrelser – fra iværksættere til børsnoterede virksomheder, fonde og offentlige myndigheder, herunder politisk ledede organisationer og virksomheder.

Webinarserie: GDPR fra A-Z

Hold dig opdateret på seneste nyt inden for databeskyttelse - GDPR på vores faste webinarserie. Læs mere og tilmeld dig her: GDPR fra A-Z

Kontakt

Anne Baandrup

Partner, advokat

Emilie Loiborg

Director, advokat

Maria Pilh Arendsdorf Bengtsen

Director, advokat (L)

Clara Øhrgaard

Advokatfuldmægtig

The ability to quickly understand the challenge at hand and come up to speed is always valued.’

Legal 500, 2024

The involvement and ability is exceptional and internally aligned. The teams coordinate well and make it very easy to seek advice.

Legal 500, 2024

The partner engagement and availability is exceptional. Furthermore, the quality and knowledge is extremely high and highly appreciated when seeking advice and legal help.

Legal 500, 2024